شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

مس و تندرستي

وبلاگ سيمرغ

مس و تندرستي

۶۴ بازديد

مس و تندرستي
كاركردهاي مس در بدن
مس به فرآيند سوخت و ساز بدن كمك ميكند، سلولهاي مغزي بدون مس در انجام كارهاي خود ناتوانند يا بسيار ضعيف عمل ميكنند، مس باعث كمك در جذب و استفاده آهن در بدن ميشود. مس يكي از مواد اوليه بسياري از آنزيمهاي حياتي بدن است، مس يك آنتي اكسيدان است و راديكال هاي آزاد را نابود ميكند كه اين به بدن كمك ميكند تا با راديكالهاي آزاد و آسيبهاي آنها مانند پيري زودرس، سرطان، تخريب سلولهاي بدن و ... مقابله كند. مس توسط سلولهاي انسان از جمله سلولهاي مغزي مورد استفاده قرار مي گيرد تا آنجا كه در عمللكردهاي مغز نقش پايه اي دارد و سلولهاي خون براي رشد و ادامه حيات نيازمند مس هستند.
تامين مس مورد نياز بدن
با وجود آنكه نياز بدن به مس در مقايسه با ديگر مواد معدني كمتر است اما همين ميزان كم نيز به طور كامل به آن نميرسد و متاسفانه بيشتر ما ايرانيها دچار كمبود مس هستيم. به رغم بعضي تبليغات موجود، رژيم هاي غذايي معمولي در تامين مس مورد نياز بدن ناتوانند دليل آن هم بهبود حافظه و عملكرد مغز پس از دريافت مس و نيز كمك ريز مغذي مس به بيماران بيماران قلبي، ريوي در افزايش دماي بدن و در پي دير شدن وعده غذايي آنهاست.
بيماران قلبي ريوي و مبتلايان به آسم حتي پس از برطرف شدن اصل بيماري بوسيله عمل جراحي يا رفتن به محيط بدون آلودگي هوا ممكن است در پي دير شدن وعده غذايي يا ... دچار كاهش دماي بدن شوند.
يكي ديگر از دلايل ضعف در رژيم غذايي معمولي كم شدن نسبي اشتها پس از وارد كردن ريزمغذي مس به برنامه غذايي است. احتمالا كمبود مس مغز را وادار ميكند دستور پرخوري را به بدن بدهد. اين ميتواند كمك چشمگيري براي به تعادل رساندن وزن در افراد چاق باشد.
شيوه عملي افزودن ريزمغذي مس به رژيم غذايي
متأسفانه امروزه به دليل گران بودن قلع، برخي افراد ناباب براي سفيد كردن ظروف مسي از سرب استفاده مي‌كنند و پخت غذا در چنين ظروفي ميتواند همراه با مسموميت جدي باشد.
مغزي شيرهاي معمولي از جنس برنج است دولت نيز بخاطر سلامتي جامعه روي شيرآلات ساختماني نظارت دارد. يك تكه از مغزي برنجي را در سماور بياندازيد تا در آن بجوشد. اين نياز بدن به مس را تامين ميكند در ضمن يون روي نيز به آب اضافه ميكند كه آن نيز سودمند است.
مسموميت مس
بدن ميتواند مس اضافي را دفع كند اما به دليل تداخل در جذب مس و روي، دريافت بيش از اندازه مس باعث عدم جذب روي ميشود و بالعكس، در هر دو حالت پيامدهاي آن براي بدن ميتواند جدي و حتي كشنده باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.